Offline WordPress marketing online volgen met QR-codes

Offline WordPress marketing online volgen met QR-codes

Het t-shirt ter promotie van het boek Succesvol publiceren met WordPress is binnen. Op de voorzijde is een QR-code (Quick Response) geprint. Dit is een tweedimenisonale streepjescode. Mobiele telefoons die een app voor QR-codes hebben, kunnen deze streepjescode fotograferen en uitlezen. In dit geval bevat de QR-code een link naar de website van het boek (http://wp-boek.nl/). De link is voorzien van een Google Analytics trackingcode, waardoor in de statistieken van de website precies is te volgen hoeveel mensen via het t-shirt op de site zijn gekomen via de QR-code.

T-shirt ter promotie van het boek Succesvol Publiceren met WordPress

QR-code: handige schakel tussen offline en online

Steeds meer mensen beschikken over een telefoon met een camera en ook (gratis) QR-apps zijn legio beschikbaar. Het gebruik van QR-codes in Nederland is nog beperkt, maar lijkt wel toe te nemen. De mogelijkheden (posters, billboards, kunst, toegangskaartjes, visitekaartjes, tijdschriften, reclame, etc.) zijn legio en het gemak is erg groot. Nu de URL-shortners van Google en Bit.ly standaard ondersteuning bieden voor QR-codes, zou de populariteit wel eens snel toe kunnen nemen. Plaats bij een bit.ly, of goo.gl url de toevoeging .qr achter de korte url en je ziet de QR-code van die specifieke link. QR-codes bieden een ideale brug tussen offline en online.

Het resultaat in Google Analytics

De trackingcode die ik heb gebruikt is: ?utm_source=shirt&utm_medium=link&utm_content=polo&utm_campaign=qrcode. De volledige link wordt in dit geval:

http://wp-boek.nl/?utm_source=shirt&utm_medium=link&utm_content=polo&utm_campaign=qrcode

De parameter utm_content is optioneel. Als ik voor dezelfde campagne de QR-code op een ander medium print, bijvoorbeeld een flyer, dan zou ik de volgende variant kunnen gebruiken: ?utm_source=flyert&utm_medium=link&utm_campaign=qrcode. Dankzij deze verschillen in de parameter utm_source kan ik de QR-campagnes onderling vergelijken.

Hierna is het binnen Google Analytics mogelijk om de bezoekers te volgen. Bijvoorbeeld via het rapport Verkeersbronnen / Campagnes.

Campagnes met QR-code volgen in Google Analytics

Meer informatie over QR-codes

QR code wordpress

 


Laat wat van je horen

*