WordPress Workshop – WordPress meten met Google Analytics

Deel 1: Een code voor Google Analytics aanvragen

Om het maximale uit uw WordPress-site te halen, heeft u analyticssoftware nodig. Aan de hand van deze informatie bepaalt u concrete verbeterpunten. Omdat Google Analytics voor veel organisaties een prima analyticstool is en ook nog kosteloos gebruikt mag worden, zal ik in deze workshop de meest essentiële zaken van Google Analytics laten zien. Hierdoor kunt u zelf probleemloos aan de slag met Google Analytics in combinatie met WordPress.

Uw site meten met Google Analytics

Afhankelijk van uw inspanningen krijgt uw site veel of weinig bezoekers.  Als eigenaar van een site (of verantwoordelijke) wilt u weten wat er gebeurt op de site, waar bezoekers vandaan komen, of een advertentiecampagne bezoek oplevert, et cetera. Dit is inzichtelijk te maken met webanalytics. Met webanalytics brengt u het gedrag van uw websitebezoekers gedetailleerd in kaart. Conclusies uit deze metingen zijn de basis voor verbeteringen aan een website. Om webanalytics mogelijk te maken zijn er verschillende opties.  Een van de meest gebruikte analyticssoftware is Google Analytics.

Voordelen van Google Analytics:

  • Redelijk veel functies (voor de meeste bedrijven meer dan genoeg);
  • Google Analytics is gratis;
  • er is veel informatie beschikbaar;
  • Google Analytics is makkelijk te installeren;
  • Google Analytics is gebruiksvriendelijk.

Nadelen van Google Analytics:

  • De rapportage is niet realtime: tussen de meting en de beschikbaarheid van de statistieken zit een paar uur vertraging;
  • alle pagina’s (en berichten) van de website moeten voorzien worden van de Google Analytics Tracking Code;
  • JavaScript en Cookies zijn noodzakelijk voor werking;
  • sommige bedrijven hebben er moeite mee dat Google kan beschikken  over de data van hun site.

De globale werking van Google Analytics

Als u met Google Analytics aan de slag gaat, dan is het handig om te weten hoe dit meetproces globaal werkt:

  1. Elke pagina krijgt een JavaScript-code (trackingcode);
  2. bij elk bezoek aan de pagina zorgt het script dat informatie van de bezoeker wordt verzameld, zoals type browser, afkomst, tijd op de site, et cetera;
  3. de informatie wordt opgeslagen in cookies op de pc van de bezoeker en  bepaalde informatie wordt doorgegeven aan de statistiekenserver van Google;
  4. de statistiekencomputer verwerkt periodiek de informatie en voegt deze  toe aan uw Analytics-dashboard;
  5. u kunt inloggen op dit online dashboard en de statistieken van uw site bekijken.

De Google Analytics-trackingcode moet in de header (header.php) van uw site geplaatst worden. De header wordt namelijk altijd geladen, waardoor de trackingcode van Google dus ook actief zal zijn op elke pagina.

Trackingcode Google Analytics
Trackingcode van Google Analytics

Dashboard Google Analytics
Het dashboard Google Analytics


Een trackingcode voor Google Analytics aanvragen

stap 1: een Google-account aanmaken
Om een Google Analytics-code aan te vragen gaat u naar http://www.google.com/analytics/. U heeft een zogenoemd Google-account nodig om in te kunnen loggen. Als u over zo’n account beschikt, kunt u direct inloggen. Kies anders voor de optie Nu aanmelden om een Google-account aan te maken. Doorloop de stappen die nodig zijn voor de registratie. Hierna kunt u met uw nieuwe gegevens inloggen via http://www.google.com/analytics/. Klik op de knop Google Analytics gebruiken om in te loggen.

Een Google Analytics code aanvragen
Een Google Analytics code aanvragen

stap 2: algemene gegevens invoeren
Als u succesvol bent ingelogd, krijgt u de mogelijkheid om uw website aan te melden voor Google Analytics. Klik op de knop Aanmelden. Een nieuw venster verschijnt met diverse opties:

•  url
Het adres van uw site.

•  Accountnaam
Onder deze naam herkent u het profiel van uw website. Dit is handig als u binnen dezelfde analyticsomgeving meerdere websites beheert.

•  Tijdzone van land of gebied
Als uw site in Nederland draait en zich richt op Nederlanders, kies dan Nederland. Klik hierna op de knop Doorgaan.

Aanmelden Google Analytics
Een nieuwe website aanmelden bij Google Analytics

Algemene gegevens van Google Analytics invoeren
Algemene gegevens van Google Analytics invoeren

stap 3: contactgegevens invoeren
Vul uw achternaam en voornaam in en selecteer Nederland bij de optie Land of gebied.

Contactgegevens invullen bij Google Analytics
Contactgegevens invullen bij Google Analytics

stap 4: gebruikersovereenkomst accepteren
U krijgt nu de Gebruikersovereenkomst te zien. Als u akkoord gaat met de voorwaarden, vink dan de optie Ja, ik ga akkoord met de bovenstaande Algemene voorwaarden aan en klik op de knop Nieuwe account maken.

stap 5: trackingcode kopiëren
U krijgt een venster in beeld met uw persoonlijke trackingcode. Deze gaan we in een later stadium aan uw site toevoegen. Selecteer de code uit het vlak en kopieer deze naar uw klembord. Plak de code als platte tekst in een tekstdocument (niet in Word) en sla het bestand als tekstbestand op, zodat u het later weer op kunt roepen.

Trackingcode Google Analytics kopiëren
Trackingcode Google Analytics kopiëren

stap 6: opslaan
Klik op de knop Opslaan en voltooien. Gefeliciteerd! U heeft zojuist uw persoonlijke Google Analytics-trackingcode gegenereerd!

Lees verder: Google Analytics aan WordPress Toevoegen  >>

Inhoudsopgave Workshop WordPress meten met Google Analytics

 

1. Inleiding 2. Google Analytics aan WordPress toevoegen 3. Rondleiding Google Analytics
Wat is Google Analytics
Voordelen Google Analytics
Nadelen Google Analytics
Globale werking Google Analytics
Een trackingcode aanvragen
Trackingcode handmatig toevoegen
Trackingcode toevoegen via header-footerplugin
Trackingcode toevoegen met een analyticsplugin
Andere analyticsplugins
Het dashboard van Google Analytics
Rapport Bezoekers
Rapport Verkeersbronnen
Rapport Inhoud
Rapport Doelen
Rapport E-commerce
Gegevens exporteren
Rapportage e-mailen