WordPress Workshop – WordPress meten met Google Analytics

Deel 3: Een rondleiding door Google Analytics

       

Als de trackingcode goed is geïnstalleerd en u krijgt bezoekers op uw site, dan zullen na ongeveer 24 uur de eerste meetgegevens zichtbaar worden. Uw site komt tot leven in de statistieken! Log na minimaal 24 uur in op uw Google-account via http://www.google.com/analytics/. U komt hierna in het hoofdvenster van Google Analytics. U krijgt één of meer websiteprofielen in beeld. Klik op de knop Rapport weergeven van het profiel dat u wilt bekijken. Het dashboard van het profiel komt nu in beeld.      

Het dashboard van Google Analytics
In de volgende afbeelding ziet u het dashboard van Google Analytics. Dit is het hoofdscherm waarmee u alle informatie opvraagt. In de afbeelding ziet u bij nummer 1 de rapporten die beschikbaar zijn. Elk rapport bevat weer subrapporten met specifieke meetdata. In het vlak met nummer 2 wordt de meetdata getoond van het geopende (sub)rapport. Via de optie die ik heb aangeduid met nummer 3 is het mogelijk om het datumbereik in te stellen. Hiermee geeft u aan van welke periode de statistieken weergegeven moeten worden. U kunt ook via deze optie een bepaalde periode vergelijken met een andere periode.      

De rapporten van Google Analytics
De meetdata van Google Analytics is verdeeld over verschillende rapporten:      

Het dashboard van Google Analytics
Het dashboard van Google Analytics      

  1. Verkeersbronnen [Traffic Sources];
  2. Inhoud [Content];
  3. Doelen [Goals];
  4. E-commerce (optioneel).

Definities van Google Analytics      

In de verschillende rapporten komt u bepaalde termen tegen. Ik zal de belangrijkste toelichten:      

  1. Paginaweergaves [Pageviews]  
    Het totaal aantal pagina’s dat is opgevraagd.
  2. Unieke paginaweergaves [Unique Pageviews]  
    Het totaal aantal unieke weergaves van een pagina.
  3. Bezoeken [Visits of sessions]   
    Het totaal aantal bezoeken aan de site. Na 30 minuten inactiviteit of bij het sluiten van de browser, verloopt de sessie.
  4. Unieke bezoekers [Absolute Unique Visitors]  
    Het totaal aantal unieke bezoekers die de site bezochten. Dit wordt bijgehouden met een unieke id in een cookie op de computer van de bezoeker.

 

 

Het Rapport Bezoekers van Google Analytics

Dit rapport geeft inzicht in de bezoekers op uw website. Als u op de titel van dit rapport klikt, klapt deze uit en worden de verschillende subrapporten zichtbaar. Wanneer u op een van de subrapporten klikt wordt in het middenvak de meetdata van het betreffende subrapport getoond.      

Het rapport Bezoekers van Google Analytics
Rapport Bezoekers      

Belangrijk om te weten:      

  1. Veel nieuwe bezoekers betekent dat uw site goed gevonden wordt via zoekmachines, via verwijzende sites of dat een marketinguiting (bijvoorbeeld banner) werkt.
  2. Veel terugkerende bezoekers betekent dat de inhoud van uw website goed wordt gewaardeerd.
  3. De browsermogelijkheden-data is interessant om technische basiseisen te formulieren voor nieuwbouw/herbouw van uw website

 

 

Het rapport Verkeersbronnen van Google Analytics

Het rapport Verkeersbronnen geeft u inzicht waar uw bezoekers vandaan komen.      

Het rapport Verkeersbronnen van Google Analytics
Rapport Verkeersbronnen      

Belangrijk om te weten:      

  1. Welke verwijzende sites zorgen voor verkeer?
  2. Welke bron levert de meest kwalitatieve bezoekers op?.
  3. De zoekwoorden geven inzicht op welke termen mensen op uw site terecht zijn gekomen.
  4. Indien Google AdWords is gekoppeld aan Analytics (autocodering) dan is veel waardevolle informatie onder AdWords terug te vinden.
  5. Verkeer van Google AdWords is onder het subrapport Alle verkeersbronnen te herkennen aan de naam google (cpc).

Direct Verkeer      

Een van de subrapporten gaat over Direct Verkeer, of Direct Traffic in het Engels. Verkeer van bezoekers die het adres van uw website direct intikken worden als direct verkeer gezien.      

Maar ook:      

Bezoeken via bookmarks, kliks vanuit sommige webmailomgevingen, links in documenten, links uit beveiligde pagina’s (https), JavaScript-links op andere sites, links vanuit sommige Flash-applicaties, via een 301-permanent serverside redirect, links achter een proxy die refferers stript, et cetera      


      

Het rapport Inhoud van Google Analytics

Het rapport Inhoud geeft inzicht over de inhoud van uw website. Welke pagina’s worden (goed) bekeken?     

Het rapport Inhoud van Google Analytics
Het rapport Inhoud     

Belangrijk om te weten:     

  1. De gemiddelde tijd op een pagina geeft (globaal) inzicht over de waardering voor die pagina.
  2. De meetdata Site Search laat zien waar men op zocht op de site. Dit levert waardevolle informatie op.
  3. De optie Site-overlay laat uw site zien met daarop een overzicht van alle klikbare onderdelen en het aantal kliks per onderdeel. Dit geeft in één oogopslag goed weer welke elementen van uw site populair zijn en/of goed worden gezien.

 

 

Het rapport Doelen van Google Analytics

Dit rapport geeft inzicht in het rendement van uw site en/of vooraf inge-stelde doelen zijn gehaald.     

Het rapport Doelen van Google Analytics
Het rapport Doelen     

Belangrijk om te weten:     

  1. Een doel is bijvoorbeeld een pagina die een bezoeker krijgt te zien nadat hij een bepaalde voorgedefinieerde actie heeft voltooid, zoals de bedankpagina na het invullen van een contactformulier.
  2. Trechterweergave van doelen (funnels) geven inzicht in navigatiepaden. Bijvoorbeeld de stappen in een bestelproces.

Doelen zijn in te stellen via Analytics-instellingen /Bewerken / Doelen.     


 

 

Het rapport E-commerce van Google Analytics

Na installatie van de trackingcode en implementatie van een speciale e-commercecode, is een extra rapport zichtbaar in Google Analytics: E-commerce. Dit rapport geeft onmisbare informatie over het rendement van uw website. Bijvoorbeeld: welke producten koopt men, wat is het gemiddelde bestelbedrag, hoeveel leveren AdWords-bezoekers op, et cetera.     

Het rapport E-commerce van Google Analytics
Het rapport E-commerce     

E-commercecode
Om e-commercetransacties te kunnen meten is het noodzakelijk om Google Analytics (eenmalig) aanvullend te configureren. De trackingcode moet op de bestel-bedankpagina worden geplaatst en er moet aanvullende data over de bestelling met de trackingcode meegestuurd worden. Dit kan alleen als u een e-commerce-plugin (webshop) onder WordPress heeft geïnstalleerd. Gaat u zich oriënteren op een e-commerce-plugin? Controleer dan of de plugin ondersteuning biedt voor de e-commercecode, of dat de analyticsplugin ondersteuning biedt voor de e-commerce-oplossing.     


 

 

Gegevens van Google Analytics exporteren

Het is mogelijk om (delen) van de data binnen Google Analytics te exporteren. U kunt de informatie van het actieve dashboard direct downloaden in pdf- of xml-formaat. Klik hiervoor op de knop Exporteren. Selecteer tot slot het gewenste formaat.     


 

 

Een rapportage van Google Analytics e-mailen

Het is ook mogelijk om een dashboard (periodiek) te e-mailen naar één of meerdere ontvangers. Klik hiervoor in het gewenste dashboard op de knop E-mail. Via het tabblad Gepland kunt u een periodieke rapportage instellen.     

Rapporten van Google Analytics per e-mail ontvangen
Een rapportage per e-mail ontvangen  

 
<< Google Analytics aan WordPress toevoegen  

Inhoudsopgave Workshop WordPress meten met Google Analytics

       

1. Inleiding   2. Google Analytics aan WordPress toevoegen   3. Rondleiding Google Analytics
Wat is Google Analytics
Voordelen Google Analytics
Nadelen Google Analytics
Globale werking Google Analytics
Een trackingcode aanvragen
  Trackingcode handmatig toevoegen
Trackingcode toevoegen via header-footerplugin
Trackingcode toevoegen met een analyticsplugin
Andere analyticsplugins
  Het dashboard van Google Analytics
Rapport Bezoekers
Rapport Verkeersbronnen
Rapport Inhoud
Rapport Doelen
Rapport E-commerce
Gegevens exporteren
Rapportage e-mailen