WordPress Workshop – social media

WordPress koppelen aan twitter, facebook en andere sociale netwerken

Een van de succesfactoren van een site / blog is traffic, ofwel verkeer naar de site. Hierbij zoek je altijd naar zoveel mogelijk relevant verkeer. Je spreekt van relevant verkeer als de bezoekers tot je doelgroep(en) behoren en als deze bezoekers converteren. Dat laatste wil zeggen dat ze doen wat jij hoopt dat ze doen. In deze workshop laat ik je zien hoe je verkeer via sociale netwerken naar je WordPress site krijgt.

Delen op sociale netwerken

Een goede trafficbron zijn sociale netwerken, zoals twitter, facebook, LinkedIn, Hyves, etc. Om verkeer uit sociale netwerken te krijgen is het van belang om zelf actief te worden op die netwerken waar jouw doelgroep zich bevindt. Daarnaast kun je ook bezoekers van je site uitnodigen om vrienden in hun netwerk te attenderen op jouw site. Een aanbeveling van een vriend is heel waardevol en in veel gevallen ook relevant, omdat die vrienden vaak ook tot jouw doelgroep behoren.

Social media pictogrammen
Diverse Social media pictogrammen


Berichten en pagina’s delen

Er zijn veel handige plugins voor WordPress beschikbaar waarmee bezoekers hun vrienden kunnen attenderen op specifieke berichten en pagina’s op je site. In veel gevallen verschijnen er pictogrammen van sociale netwerken onder een bericht en kunnen bezoekers hier op klikken. Hierna krijgen ze het login-scherm van dat specifieke netwerk te zien. Als ze vervolgens inloggen wordt vaak de titel en een link naar het betreffende bericht ingevuld. Vervolgens kan dit direct gepubliceerd worden. Dat gaat dus handig en snel.

Sexy Bookmarks instellen
Instellingen plugin Sexy Bookmarks (selecteren sociale netwerken)

Delen via Sexy Bookmarks
Bezoekers kunnen via Sexy Bookmarks hun favoriete sociale netwerk kiezen om het bericht te delen

Er zijn legio plugins beschikbaar met ieder hun specifieke eigenschappen. Een aantal bekende en veelgebruikte plugins:

Als je een plugin installeert, kijk dan goed of deze een meet-mogelijkheid biedt. Hierdoor kan je zien welke artikelen worden gedeeld en hoeveel mensen dit doen. Dit geeft je onmisbare informatie. Vaak kan je ook een koppeling met Google Analytics maken.

Dit vind ik leuk
Een andere veelgebruikte deel-optie is de “Vind-ik-leuk” knop van facebook. Als iemand hier op klikt wordt dit gepubliceerd als recente bezigheid. Alle mensen die de betreffende facebookpagina bekijken zien vervolgens dat deze persoon jouw pagina leuk vindt. Deze bezoekers kunnen op de link klikken en/of ook aangeven dat ze het leuk vinden, waarna ook hun vrienden dit weer zien.

Werking facebook knop vind ik leuk
Principe van de knop “Vind ik leuk” van facebook

De Vind ik leuk knop kan je onder andere aan je WordPress website / blog toevoegen met de plugin fblikebutton.


Berichten en pagina’s laten retweeten op twitter

Via de eerder genoemde plugins kan je vaak ook berichten op twitter delen. Er zijn ook specifieke plugins voor alleen twitter. Een bekende twitter plugin is de TweetMeme knop.  Als iemand  de knop gebruikt om jouw artikel te delen op twitter, dan wordt zichtbaar op de knop. Hierdoor ziet iedereen hoe vaak een bericht is gedeeld op twitter. Een hoog getal zal bezoekers motiveren om het bericht ook te delen.

Een bericht retweeten met tweetmeme
Een bericht retweeten met tweetmeme


Handmatig updates plaatsen in je sociale netwerken

Het is belangrijk om ook zelf actief de content van je site te promoten op je sociale netwerken. Als je een nieuw bericht hebt geplaatst, of een pagina hebt gepubliceerd, maak daar dan melding van binnen je netwerk. Als het interessante content is, zal het ongetwijfeld traffic opleveren. Als je geluk hebt gaan mensen jouw bericht weer verder verspreiden, bijvoorbeeld via een retweet op twitter. Als dat gebeurd komt jouw boodschap opeens bij heel veel mensen onder de aandacht. Zonder dat je hier zelf iets voor hoeft te doen!

Plaats je handmatig een bericht binnen je sociale netwerk, voorzien deze dan ook van een link naar het bericht of pagina. Als de URL te lang is kan je deze inkorten. Gebruik hier bijvoorbeeld http://Goo.gl voor. Als je een Google-account hebt, log dan eerst in. Als je daarna de korte url maakt,  zal Google statistieken bijhouden.

URL's inkorten met Google url shortner
URL’s inkorten met Google url shortner


Updates automatisch plaatsen op facebook en twitter

Als je veel content toevoegt, zal je misschien soms vergeten om hier melding van te maken op je sociale netwerken. Hier zijn echter handige tools voor die dit automatisch voor je doen, zoals twitterfeed.  Als je een bericht op je site plaats, dan wordt ook je RSS-feed bijgewerkt (als je dit aan hebt staan). Deze RSS-feed kan je gebruiken om de titel direct door te plaatsen op twitter en facebook via twitterfeed. Deze dienst houdt je RSS-feed in de gaten en plaats de info direct door op je twitter- en facebook-account. Ook wordt automatisch een link naar je site toegevoegd.

twitterfeed
twitterfeed plaatst je RSS-feed automatisch door op twitter en facebook


Automatisch berichten plaaten op facebook via rss

Heb je een facebook pagina, dan kan je daar ook rss-feeds automatisch laten importeren.

Een rss-feed importeren in facebook
Een rss-feed importeren in facebook